Vanaf voorjaar 2014 zal het originele Japanse Wagyu rundvlees in
toprestaurants op de kaart prijken en zal de consument het kunnen kopen bij
exclusieve slagerijen. Horecaslager en importeur Nice to Meat haalt het
kwalitatief superieure rundvlees rechtstreeks uit Japan, dat de exportmarkt voor
dit authentieke Japanse product voor het eerst openstelt.
Tijdens de presentatie voor de top van de Nederlandse horeca en
slagerwereld op 10 december in de Proefkeuken van Nice to Meat in Almere-Poort
kreeg directeur Mikel Pouw symbolisch het eerste stuk Japans Wagyu overhandigd
door de heer Shin Nishioka, landbouw-attaché van de Ambassade van
Japan.
Meer dan 80 (sterren)chefs, topslagers en culinaire media
verzamelden zich voor de eerste kennismaking met Japans Wagyu en proefden van
verschillende bereidingswijzen, à la minute klaargemaakt door de Chefs
van Hotel Okura Amsterdam Masashi Nonaka, Marc van der Tang,
Arjan Speelman, Onno Kokmeijer, Masanori Tomikawa. Zij kregen het kostbare
vlees, volgens speciale technieken gesneden, aangereikt door topslager
Wim Looij van Nice to Meat.
Uiterst mals en smaakvol
Het originele Japans Wagyu is intens gemarmerd, veel meer nog dan de Amerikaanse en Australische varianten die we kennen. Juist deze bijzondere dooradering van het vlees is de onderscheidende factor. Kortgezegd, Japans Wagyu is ‘vet met wat vlees er doorheen’. Het (meer) gezonde, enkelvoudig onverzadigd vet met een hoog percentage omega-3 en -6 vetzuren, verleent het summum van smaak aan het vlees. Die opvallende hoeveelheid onverzadigde vetten van Japans Wagyu zijn het resultaat van de genetica en de manier van voeden en verzorgen. In Japan worden de runderen per traditie langer, intensiever en met meer aandacht verzorgd dan elders. Een uitgebalanceerd dieet van rijststro, maïs en mineralen, plus rust, regelmaat en reinheid vormen 36 maanden lang de ingrediënten voor gezonde en stressvrije runderen.
Het originele Japans Wagyu is intens gemarmerd, veel meer nog dan de Amerikaanse en Australische varianten die we kennen. Juist deze bijzondere dooradering van het vlees is de onderscheidende factor. Kortgezegd, Japans Wagyu is ‘vet met wat vlees er doorheen’. Het (meer) gezonde, enkelvoudig onverzadigd vet met een hoog percentage omega-3 en -6 vetzuren, verleent het summum van smaak aan het vlees. Die opvallende hoeveelheid onverzadigde vetten van Japans Wagyu zijn het resultaat van de genetica en de manier van voeden en verzorgen. In Japan worden de runderen per traditie langer, intensiever en met meer aandacht verzorgd dan elders. Een uitgebalanceerd dieet van rijststro, maïs en mineralen, plus rust, regelmaat en reinheid vormen 36 maanden lang de ingrediënten voor gezonde en stressvrije runderen.
Langdurige lobby voor import
Nice to Meat is sinds 1997 leverancier van en specialist op het gebied van
Wagyu. Directeur Mikel Pouw reisde 15 jaar geleden voor het eerst naar Japan om
dit exclusieve Wagyu vlees in te kopen, wat toen onmogelijk bleek. Het bedrijf
vestigde vervolgens zijn reputatie als topleverancier van Wagyu-vlees uit onder
andere de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. Een jarenlange lobby op
Europees niveau om Japan te bewegen tot export van hun Wagyu had uiteindelijk
resultaat: Mikel Pouw: “We hebben er 15 jaar op moeten
wachten. Nu is het eindelijk zover, we mogen vanaf voorjaar 2014 Japans Wagyu
rechtstreeks uit Japan importeren en verkopen. Het doel is bereikt. Voor
vleesliefhebbers is het absoluut een ongeëvenaarde ervaring. Japans Wagyu is
kostbaar, maar je eet het in zeer bescheiden porties. In toprestaurants en de
Aziatische keuken mag het beslist niet ontbreken.”
Over Nice to
Meat
Familiebedijf Nice to Meat heeft een historie van 125 jaar en wordt sinds twintig jaar geleid door de broers Mikel en Patrick Pouw. Het is de grootste zelfstandige horecaslagerij in Nederland en levert aan talrijke topbedrijven in binnen- en buitenland. Als exporteur van vlees is het bedrijf actief in heel Europa. Nice to Meat is de leading leverancier voor het internationale 5-sterren hotelsegment en levert exclusieve vleesproducten uit de hele wereld aan kwaliteitsrestaurants, variërend van eetcafé tot sterrenrestaurants. Het bedrijf telt 60 medewerkers en is sinds 2013 gevestigd in Almere-Poort.
Familiebedijf Nice to Meat heeft een historie van 125 jaar en wordt sinds twintig jaar geleid door de broers Mikel en Patrick Pouw. Het is de grootste zelfstandige horecaslagerij in Nederland en levert aan talrijke topbedrijven in binnen- en buitenland. Als exporteur van vlees is het bedrijf actief in heel Europa. Nice to Meat is de leading leverancier voor het internationale 5-sterren hotelsegment en levert exclusieve vleesproducten uit de hele wereld aan kwaliteitsrestaurants, variërend van eetcafé tot sterrenrestaurants. Het bedrijf telt 60 medewerkers en is sinds 2013 gevestigd in Almere-Poort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten