maandag 25 oktober 2010

Michel van der Kroft gaat op de Ierse toer

Michel van der Kroft, chef-kok restaurant ’t Nonnetje te Harderwijk, heeft zich donderdag 14 oktober aangesloten bij de Chefs’ Irish Beef Club. Hij is daarmee het 17e
lid van een illuster gezelschap van topchefs. Michel ziet het lidmaatschap als een uitgelezen kans om met collega’s tot uitwisseling van nieuwe ideeën en creativiteit te komen. "Het is geweldig om op een ontspannen manier bij elkaar in de keuken te kijken". Michel verraste alle aanwezigen met een aaneenschakeling van smakelijke Ierse gerechten.
De gedreven chef is lyrisch over Ierland: de mensen, de natuur, de levensstijl en natuurlijk de authentieke smaak van met zorg geproduceerde producten. Michel zijn hart werd gestolen, toen hij 15 jaar geleden als jonge hond stage mocht lopen bij het fameuze Ballymaloe House and Farm. Vooral oprichter Myrtle Allen (86) heeft een onvergetelijke indruk gemaakt met haar keukenfilosofie: koken met de beste producten van kleinschalige producenten, kwaliteit boven kwantiteit en uitgaan van de kracht en eenvoud van gerechten. Vandaag de dag uitgangspunten van vele topchefs, maar 35 jaar terug nog heel bijzonder.
Nog steeds houdt de Ballymaloe kookschool deze waarden hoog. Maar niet alleen op kookgebied. Ook de zo kenmerkende Ierse gastvrijheid, zo warm en vriendelijk, en het prachtige ruige landschap, maakt dat Michel zich vertrouwd voelt als kersverse ambassadeur. Het ambassadeurschap komt met de speciale Ierse themaweek van dinsdag 26 tot en met zaterdag 30 oktober uitstekend tot zijn recht. Met een Alliance Gastronomique menu bestaande uit negen gerechten van bijzondere Ierse producten geeft Michel iedereen de kans om de smaak van de Ierse keuken te ervaren.
Ook Declan Fennell, manager van Bord Bia het Ierse voedingsbureau is enthousiast:"in Michel van der Kroft heeft de Chefs’ Irish Beef Club weer een gepassioneerd chef-kok gevonden. Het is hartverwarmend te horen dat een Nederlandse chef-kok Ierland zo waardeert. Initiatieven zoals de Chefs’ Irish Beef Club zijn van essentieel belang voor het imago, de reputatie en de toename van de verkoop van Ierse producten en dan met name Iers rundvlees in Nederland.
Iers rundvlees wordt bij meer dan 15 retailers in Nederland verkocht, die gezamenlijk goed zijn voor een marktaandeel van 70 procent. In 2009 werd 40.000 ton rundvlees geëxporteerd met een waarde van € 129 miljoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten