donderdag 16 juni 2011

Gastronomische Nederland-Spanje


Dinsdag 14 juni bezochten negen vooraanstaande Spaanse chefs Koppert Cress
in Monster, voor een kooksessie met een aantal gerenomeerde Nederlandse
koks. De chefs, die voor een tweedaags bezoek naar het Westland
kwamen, waren opgetogen over de smaaksensaties die ze in keuken van de
cressproducent kregen voorgeschoteld. Als speciale verrassing mochten ze ook
een kijkje nemen in de spreekwoordelijke keuken: de researchkas van het
bedrijf. De dag werd afgesloten met een gezamenlijke jamsessie,
waarin Spanjaarden en Nederlanders kennis en technieken met elkaar
uitwisselden. Tijdens de jamsessie ontstond er een samensmelting van ideeën
waar de mooiste creaties en combinaties van gerechten uit voortvloeide.
Ondanks dat de deelnemers elkaars taal niet spraken, bleek er absoluut geen
communicatieprobleem. Vakmanschap en passie voor het koken bleken een
internationaal sterk verbindende factor.

Het Spaanse gezelschap bestond uit negen koks, die op speciale uitnodiging
naar het Westland waren gekomen. De chefs, die zonder uitzondering een druk
leven hebben, namen toch de moeite om, soms hernieuwd, kennis te maken met
de Westlandse producten. Trendsetters uit steden als Barcelona, Bilbao,
Madrid, San Sebastian en Valencia, waren van de partij. Hieronder bekende
namen zoals de chefs van restaurant Mugaritz, restaurant De La Calle,
restaurant Extanobe, maar ook Albert Adria van Tickets & Bar 41.
De Nederlandse delegatie bestond uit top chefs, zoals Moshik Roth en Marco
Westmaas en hun teams, Alain Alders, Menno Post, Hidde de Brabander, Yuri
Verbeek, Patrick Kelder en Alain Caron.

Diverse leveranciers hadden een presentatie gemaakt van hun producten, zodat
deze bij de kookjamsessie konden worden gebruikt. Zeker de selectie van de
Dutch Specials, maar ook de producten van de Van Drie Groep, AGF specialist
Rungis. Messel Meat, Smit Zeevis en Single Estate Coffee hadden de
belangstelling van de gasten.

De recent verbouwde keuken van Koppert Cress bleek wederom een ideale
locatie voor een dergelijk evenement. De professioneel ingerichte ruimte is
vergroot, om ook video-opnames mogelijk te maken. Koppert Cress is er van
overtuigd dat bewegend beeld en de nieuwe media cruciale middelen zijn om
met de jongere generaties te communiceren. Het bedrijf is daarom op zoek
naar nieuwe mogelijkheden en toepassingen om deze doelgroep zo goed
mogelijk te bedienen.

Koppert Cress produceert cressen en specialties die onder het motto
Architecture Aromatique op de markt worden gezet. Het team van Koppert Cress
heeft gekozen voor een eigen benadering van de eindverbruikers van haar
product: topkoks wereldwijd. Deze hebben de Micro-Vegetables ontdekt en
gebruiken ze als verrijking van hun gerechten. Het bedrijf heeft vestigingen
in Monster en New York en een nauw samenwerkingsverband in Japan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten