woensdag 14 maart 2012

Inspectiecampagne Toezicht Welzijn op het Werk

Van april tot en met juni 2012 voeren in België de inspecteurs van het Toezicht op het Welzijn op het Werk van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg een nationale sensibiliserings- en inspectiecampagne in de horecasector. Deze campagne heeft als thema ‘psychosociale risico’s op het werk’.
Hoge werkdruk, onaantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, onregelmatige werktijden, omgaan met lastige klanten en monotoon werk zijn slechts enkele voorbeelden van psychosociale risico’s die gevolgen kunnen hebben voor zowel de organisatie als het individu. De Europese regelgeving bepaalt dat de werkgever verantwoordelijk is voor alle aspecten van veiligheid en gezondheid op het werk, met inbegrip van de psychosociale risico’s.
België heeft deze Europese richtlijnen omgezet in de Welzijnswet, met daarin vervat een specifieke wetgeving over het voorkomen van psychosociale belasting en bijzondere bepalingen inzake geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Het doel van deze campagne is dus de werknemers te sensibiliseren over het belang van de toepassing van deze regelgeving.

De inspecteurs van het Toezicht op het Welzijn op het Werk zullen steekproefsgewijs controlebezoeken uitvoeren met het oog op de toepassing van de wetgeving voor de preventie van psychosociale belasting, geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. De focus van de campagne ligt op de al dan niet uitvoering van een risicoanalyse psychosociale aspecten en het actieplan dat daaruit volgt.

Bijkomende inlichtingen:
Luc Van Hamme, Adviseur-generaal bij het Toezicht op het Welzijn op het Werk luc.vanhamme@werk.belgie.be
02/233 45 43

Geen opmerkingen:

Een reactie posten